Celem
laboratorium jest nauczenie studenta zasad i sposobu pracy w
laboratorium syntezy organicznej, a w szczególności:
montażu aparatury i wykonywania typowych czynności i procesów
np. ogrzewanie pod chłodnicą zwrotną, różnego typu
procesy destylacyjne, mieszanie, sączenie, ekstrakcja,
suszenie itp. oraz zapoznanie ze sposobami wydrębniania
produktu, metodami jego
oczyszczania oraz określania stopnia jego czystości.
Wykonanie
dwu ćwiczeń wstępnych wspólnych dla wszystkich studentów
Wykonanie
pięciu preparatów jednoprzejściowych.
Pierwsze
zajęcia obejmują:
-
pobranie przez studentów sprzętu, zagospodarowanie
przydzielonego miejsca w pracowni oraz wykonanie prostych prac
przygotowawczych (np. wykonanie mieszadła szklanego,
przygotowanie zestawu do sączenia itp.).
-
omówienie ze studentami (w poszczególnych
grupach) zagadnień związanych z organizacją i regulaminem
pracowni, sposobem prowadzenia i trybem zaliczania ćwiczeń
oraz przepisami BHP.
-
wyjaśnienie przeznaczenia oraz sposobu wykorzystania i montażu
podstawowego sprzętu stanowiącego indywidualne wyposażenie
każdego studenta.
Ćwiczenia
z preparatyki:
Zestawy
preparatów przydzielane poszczególnym studentom
są zróżnicowane i mogą podlegać zmianie w trakcie
semestru. Wszystkie zestawy spełniają następujące warunki:
-
Konieczność wykonania przez studenta (przynajmniej
jednokrotnie) wszystkich typowych procesów i czynności
laboratoryjnych: destylacja zwykła,
destylacja próżniowa, krystalizacja, ekstrakcja,
reakcja z mieszaniem mechanicznym, reakcja w środowisku
bezwodnym, reakcja w niskiej temperaturze, suszenie,
wkraplanie, pomiar temp. topnienia.
Ćwiczenia dotyczą różnych grup reakcji,
np.: estryfikacja, synteza amidów, diazowanie, kondensacja aldolowa, lub reakcja Cannizarro, acylowanie Friedla-Craftsa. Skala trudności wykonywanych
procesów i czynności ulega w kolejnych ćwiczeniach
stopniowemu podwyższeniu.
Przed
przystąpieniem do wykonywania zadań indywidualnych studenci
poszczególnych grup laboratoryjnych zapoznawani są ze
sposobami poszukiwania kart bezpieczeństwa odczynników
(połączone z ćwiczeniami praktycznymi).
|